was successfully added to your cart.

BlogMarketing tervezés

Gerilla marketing

By 2018-04-20 No Comments

Gerilla marketing - online marketing stratégia

Gerilla marketing tervezése

GERILLA KAMPÁNY – bátraknak és kreatív tervezőknek

Egyre többen mondogatják, hogy gerillázzunk, de valójában kevés olyan hazai kampányt láttunk eddig, amiben jól megtervezetten működött a gerilla marketing.

Mi is a gerilla marketing valójában?

Igazából egy gyűjtőfogalom, ami alá mindent besorolhatunk, ami eszközeivel, felületeivel vagy épp üzenetének megfogalmazásával eltér a megszokott marketingtől. Négy olyan altípusa van, amivel a nemzetközi gyakorlatban gyakran találkozhatunk.

1. Buzz – szóbeszéd

Netes fórumokon, a közösségi médiában és más a kampányban jól körülírt célcsoport által gyakran látogatott helyeken, fake profilok vagy valós véleményvezérek által elindított pletyka, ami a jól értesültség látszatát kelti és izgalmas, így magától terjed.

2. Ambient – nem hagyományos felületek használata

Az ismert és jól bevált csatornákon továbbított üzenetek helyett, olyan alternatív megoldásokat használ az ilyen típusú kampány, melyek nem megszokottak a hagyományos reklámoknál. A street art egyre gyakrabban kap szerepet az ambient típusú megoldásokban, matricázás, járdára fújt festékek vagy egyéb jól látható, nagy tömegek által használt felületeket használnak.

3. Viral vagy vírusmarketing – öngerjesztő, gyors terjedésű

Elsősorban az úgynevezett vírus videók tették ismertté ezt a műfajt. A virális terjedéshez minden esetben szükség van ahhoz, hogy az üzenetet hordozó kreatív a célcsoport számára izgalmas, aktivitásra motiváló legyen. Mivel a fiatalok számára a mozgóképes megoldások vonzóak, ezért nagyon gyakori, hogy ezt alkalmazzák a virális kampányok tervezői. A netes mémek, a rövid videók, de akár fotók is betölthetik az üzenet szerepét.

4. Astroturf – pszeudofogyasztási csoportok használata

A csoporthoz tartozás, a tömegek meggyőző ereje az, amire ezek a megoldások építenek. Az online térben sokkal könnyebbé vált ilyen nem valós csoportok létrehozása, hiszen fake profilok segítségével szinte korlátlan méretű álközösségek hozhatóak létre. Ezek működtetése sok munkával jár, de ha sikerül megteremteni és fenntartani a valós közösség illúzióját, komoly hasznot hozhat.

Gerilla marketing - online marketing stratégia

Gerilla marketing

A felsorolt típusok keverednek is a gyakorlatban, akadnak olyan esetek, ahol több jellemzője is megfogható. Azonos minden gerilla marketing kampányban, hogy normaszegő, vagyis nem követi a szabályokat, sőt sokszor a törvényeket sem. Elég, ha a graffitikre gondolunk vagy a fake profilok használatára. Persze nem a tisztességtelenségről van szó, bár ez is előfordulhat, hanem arról, hogy akár provokatív is lehet egy gerilla kampány.

Kik vevők erre vagyis milyen vevőket szerezhetünk gerilla kampány szervezésével?

Végtére is ez a legfontosabb kérdés, ha marketingről van szó. Rávághatjuk erre a kérdésre, a fentiek alapján, hogy a fiatalokra célzó márkáknak érdemes alkalmazniuk a gerillázást. Van ebben igazság, de nem lehet kizárólagosságról beszélni, ugyanis számos olyan szubkultúra, hobbi és érdeklődési kör akad, amelyeket meg lehet mozgatni gerilla kampány indításával. Íme két példa:

  • Sportolók – a Nike menő ebben, a pipás szalaggal lezárt mozgólépcső például sokakban megragadt
  • Zene kedvelők és zenészek – az utcai zongora vagy az ingyenes léggitárok is nagy feltűnést kelthetnek

A  Marketing stratégia tervezéséről itt olvashatsz bővebben.

Érdekes kérdéskört feszeget Zoli,

a legújabb SmartBusiness podcastban. //kb 3 perc//